Tuesday, February 3

mak

setiap hari aku merinduimu..rindu dengan segalanya marahmu,senyu tawamu, masakanmu dan semua tentangmu..berbicara saja tentang ini mesti semua orang ingat dengan si dia..yang mengandungkan kita, yang menyusukan kita, yang membuat kita sentiasa rasa kita ah yang paling sempurna, yang memeluk kita bila kita di marahi, yang memujuk kita bila kita menangis, yang menunggu kita bila kita pulang lewat..dialah MAK,YA ALLAH berikan lah perlindungan kepada anaku YA ALLAH..itu lah yang sering keluar dari mulut mak...mungkin kita semua tahu siapa dia..seorang insan yang memberi cahaya dalam kehidupan kita dunia dan akhirat..pernah kah anda merasa yang suatu hari nanti anda akan kehilangn, kehilangan yang amat besar dalam hidup anda..saya sudah pun merasai kehilangan tersebut, dan penah kah anda terpikir mahu berdepan dengan mak anda saat2 dia sedang nazak menanggung sakaratul maut, saya pernah..pernahkah anda terfikir yang baru sebentar tadi anda baru saja melihat mak anda ke kedai membeli lauk tgh hari utk di masak pergi kerumah jiran berbual2 seperti biasa seperti hari2 sebelumnya dan dia berteriak nama anda yang sedang duduk di rumah jiran anda berbual2 dan bila anda pergi berlari terdengar suara itu dia sudah pun terbaring menahan sakit dan tiada siapa di sisi anda yang ada cuma anda mak dan malaikul maut,dan anda sendiri buntu tak tahu nak buat apa2, dan berlari keluar meninggalkan dia dalam kesakitanutk mencari bantuan,dan bila anda sampai balik kerumah dia sudah tak mampu berkata apa2 badanya sejuk nafasnya sesak mukanya pucat..saya pernah..semua itu terjadi pada saya...dan akhir kali penahkah anda terfikir andalah punca pemergia dia...itu yang dialami saya selama ini..so fikirlah apayang anda lakukan selama ini terhadap mak anda sendiri, pernahkah anda minta maaf kpdnya,pernah ke anda membuat dia terluka, apa yang anda ingin kan dia rasa tentang anda sendiri..pernah ke anda membuat dia berasa bangga?atau anda cuma menyakiti hati dia saja..walau apa yang dia katakan kepada kita dia cuma mahu kan anak2nya berjaya dan sempurna dunia akhirat..itu lah mak kita yang selama ini selalu membebel...hehehe..saya sendir inginkan semua itu dan rindu yang amat kepada dia,tapi itu tak akan terjadi kerana dia dah pergi..bagi anda yang masih beremak tu ingat lah mungkin anda tak akan merasa apa yang saya lalui tapi percayalah jangan sampai bila sampai masa,tak sempat bagi kita....saynagilah mak kita....

2 comments:

TypeGunaJari said...

Perghh.. sedih tai... aduss.. aku nak balik kampung la minggu nie..

Atai said...

HUHUHU..AKU INGAT XDE ORG YG NAK BACE BLOG AKU NIE..HEHEHEHEHE....TRIMAS..